lördag 15 maj 2010

Tankar i vårgräset...

...eller åtminstone från insidan vardagsrummet, då regnmolnen hänger tunga där utanför.




Har varit en intensiv vecka. Så många tankar och möten. Så mycket att göra och har gjort. Var nere hos AG förra veckan. Måtte hon nu kunna få lugn o ro att bo där. Gudomligt vackert och havets doft som slår emot när man öppnar dörren. Havet, denna livsbejakande frihetsvy. Vattnets lugna skvalpande. Om det är ngt jag saknar från uppväxten så är det närheten till havet.



Så... sjuk hund. Tack gode Gud att veterinären kunde komma hem till barnen. O vilka ungar jag har! Som tar tempen på hunden o som lyckas ge spruta till henne helt själva.



Sedan måndagen... anställningsintervju i Norra Billingspastorat. Gjorde ingen excellent intervju . jag var bara mig själv... svarade med magkänslan... Jag hoppas att det ändå gav dem en rättvis bild av vem jag är. Men en timmes samtal är inte så mkt egentligen. En underbar rundvisning av pastoratet. Nu bara väntan... väntan... väntan.
På ett sätt vill jag detta mer än något och på ett annat sätt vill jag det inte...
Orken att fysiskt ta tag i att flytta finns liksom inte där (mindre än ett år sedan vi tvingades lämna prästgården i Surteby) - men alla de fördelar som finns i det nya väger nog upp det negativa. Barnen som egentligen inte vill, och jag som längtar efter en arbetsgemenskap där jag kan vara kvar länge. Det är jobbigt att bryta upp och starta om. Och att berätta för min nuvarande KH att jag sökt annan tjänst var tufft. För jag flyr inte ngt... en underbar församling som jag är i... jag försöker bara finna en väg att få mitt livspussel att gå ihop.
Men i alla förändringar finns ngt gott. Så måste jag se på det!
Och på +sidan står:
*Tanken på att slippa köra 5mil enkel för att komma till jobbet.
*Tanken på att bo i ett fullt fungerande hus.
*Tanken på en lugn prästgård (som jag sa i Surteby; här kan jag bo i 40år)...
*Tanken på att kunna cykla till kontoret.
*Tanken på att det finns aktiviteter, scouter och körer till barnen.
*Tanken att det skulle fungera bättre för J som helgpappa.
*Tanken på att det är närmre en stad med kulturutbud.
Ja, alla de tankarna väger upp det negativa. Så nu är det lagt i "chefens" händer om jag blir kallad till tjänst så går jag. Ett smakprov på prästgården...

Den 8juni är det kyrkonämndssammanträde - och då kommer ett besked hoppas jag.

Så resten av veckan: Konfaredovisningsarbete. Predikoarbete, samtal, möten. Idag lite mer slapp. Ska dra mig ner i duschen. Dammsuga lite. Börja med konfatalen. Skissa på sommarkonfisarna. Fundera, kanske ta en tur till Kinna, Emy vill till HM. Och så massa tankar på min älskade o saknade Jonas. En vecka... suck! Vill inte ha dessa långa avstånd mer!

Inga kommentarer: