torsdag 6 maj 2010

Du...

Vad är det att vara lycklig? Den frågan skrev C på sin blogg, och idag om kärleken. Två livsviktiga saker som vi människor måste få leva i och av för att bli hela.

Men vad är lycka? Tja, avsaknad av olycka...jo - det enkla svaret. Men lycka är så olika för var och en av oss. Några finner lyckan endast i det materiella, andra i det att man faktiskt än en dag kan stiga ur sin säng och ta på sig kläderna och få dricka ett glas vatten och äta sig mätt.

Lycka är för mig de där sakerna som vi kanske tar för givet. Våra liv är så korta, så varför slösa bort dem på allt det där onödiga; bråk och kiv... Ja- visst bråkar o kivar jag också (jag är bara människa) men jag önskar att jag inte gjorde det. Jag vill sträva efter att leva den dag som idag är... njuta lite mer... lära mig våga älska och njuta.

För kärlek det är den andra drivkraften som måste finnas för att lyckan ska upplevas, tror jag. Att älska och få älskas. Att ovillkorligen ge utan att kräva tillbaka (visst vill man ha kärlek tillbaka för att få motorn att gå runt men det får inte vara grunden för att älska). Att ge i fullkomlig agapekärlek till en annan människa gör gott inombords. Agape- den icke sexuella kärleken som osjälviskt ger. Men kärlek i en partners famn måste innehålla mer än agape för att överleva, Filios... den vänskapliga kärleken (jag älskar när brudpar säger att de i sin partner också har sin bästa vän, men vi får inte tro att det räcker och stilla oss med dessa två. Ett förhållande i kärlek kräver även eros, det sexuella; erotiken.

Ibland är den ena kärleken större än den andra. Vid olika tillfällen behöver vi mer av den ena än den andra. Men alla måste finnas.

När kärleken finns kan lyckan upplevas... kärleken till livet ger lycka (usch vad smörigt det lät)... Tankarna far fritt...

Lycka är att ligga nära och känna en annans hjärtslag mot ens egen hud.

Agape - Filios och Eros

1 kommentar:

Winnie Poe sa...

Vackert sagt och så sant// kram