lördag 21 februari 2009

Allvarligt ämne + glädje + iriitation.

Först måste jag börja med det allvarliga ämnet. En väninnas man fick cancerbesked för en vecka sedan. Det som till en början var misstänkt magkatarr visade sig vara en värre "bov i dramat". Jag vill bara förmedla deras tankar om att inte bli tagna på allvar av läkare. De hade trott att "cancermarkör" togs automatiskt när typ levervärdet inte var normalt och det inte fanns ngn egentlig orsak till denna avvikelse. Det tas inga cancermarkörer automatiskt, så det är en bra sak att ha med sig om man i tankarna när man inte "hittar det man tror". Det andra är en uppmaning att stödja cancerforskningen. Vi kan gå på månen, vi kan bygga "turning torsos" men vi kan inte eliminera cancern. Till det behövs läkare och forskare och till forskning krävs pengar... och pengarna kommer till stor del från oss vanliga människor. Kanske tänker du att det inte angår dig... men tro mig... det gör det! Förr eller senare, om du inte redan är där, så kommer någon du känner i din omgivning (eller du själv) vara drabbad. De senaste åren har det för min del varit Ingela (min älskade Ingela som snart varit död i 5år), min pappa som hitintills haft en lyckad behandling och nu J som ska påbörja sin behandling.

Så till glädjen. I veckan spräckte jag 0:an och står idag på - 30.2kg. Dags för en tur i garderoben och kolla in nästa hylla, kasta och omfördela gracerna. Nu hoppas jag bara att det ska gå vägen och fortsätta med en minskning på 0-5 - 1kg i veckan. Tänk om det kunde gå omkring 20kg till innan sommaren... redan nu väger jag mindre än på 14år, dvs som när jag blev med Emy. Häftigt!

Veckans irritation kommer sig av en envis förkylning som inte riktigt bryter ut och pga beslut som påverkar mitt jobb och som jag inte är överens med att man tagit. Så de idéer som funnits, alla mina planer, har gjorts om inte och jag tvingas lägga om en hel terminsplanering. Men men... that´s life och det är bara till att ta det. Hoppas iaf att förkylningen bryter ut så att jag får bli fit-for-fight snart igen istället för att gå på ½fart.

Inga kommentarer: