måndag 16 februari 2009

13 veckor senare = 3månader post op

Tänk... för 13veckor sedan vid den här tiden kom jag in på Sophiahemmet för att bli inlagd inför operationen. Det är otroligt hur snabbt tiden går och hur mycket livet förändrats sedan dess...ja egentligen sedan flytstarten i oktober (jag hann ju gå ner 12kg före operationen). Sedan oktober har jag inte ätit något vitt socker (godis, kakor mm), honungen är borta från teét (men väl kvar i matlagningen), inte ätit något mjukt bröd (förutom den där gången med grovbröd på fiket och den gången då jag testade fullcorns tacowraps - båda gångerna mådde jag dåligt av det och åt bara ½).

In i mitt liv har istället kommit Brämhultsjuice och Kiviks äppelmust... fjällfil och dinkelmüsli, laxkotlett och nötfärs. In i mitt liv har även en del hundpromenader på 2-3km kommit... vilket jag inte klarade innan operationen (åtminstone inte utan att stanna vart tredje steg).

Det är lättare att gå och att andas, att sköta hygien och psoriasis, att kliva ur sängen och kliva ur badkaret. 4kartonger kläder har gått till "loppan" och den 5:e är på gång.

Negativt:
Visst problem med att äta. Det smakar inte och jag har ingen lust till mat. Äter efter klockan för att jag måste göra det, annars får jag "oros ont".
Det är också negativt att jag har en envis hälsporre som inte ger sig. Trodde den gick över vid operationen, men inser efteråt att det bara var smärtstillande som jag fick då som hjälpte. Alla tips för hälsporrar mottages tacksamt.

Övrig summering sedan oktober:
Jag har lärt mig starta om pelletspannan och fylla på med pellets (16kg säckar).
Jag har sagt upp mig och bytt jobb.
Jag har lånat pengar och köpt en bil.
Jag har minskat omkring 13cm i midjan och omkring 20över stussen.
Jag har gått ner -29,3kg

2 kommentarer:

Jaana sa...

Ett stort GRATTIS till dig som är så duktig. Även om jag vet att det är svarta dagar och nätter ibland. Kämpa på, du vet ju att varje dag tar slut och det kommer alltid en ny dag med nya möjligheter. Det tröstar mig när livet inte är så roligt.
Du skall få en bloggaward av mig. du får gå in på min blogg och hämta bilden. Jag har försökt att sätta bilden här på kommentaren med det funkar inte.
Ha nu en skön vecka.Kram

Camilla J sa...

Oj vad BRA du är.. Hoppas du får hjälp mot hälsporre för det låter ju inte skönt!
Tänk att avrje dag är en ny dag fylld med nåd!
Bamsekramisar
Ps http://annchar.blogg.se