söndag 16 januari 2011

Dag 9 - Min tro

Ja ja, jag vet att dag 9 var läääängesedan - men jag får inte till tiden just nu. Sitter nu innan dagens jobb och dricker en kaffe. Tvätten ilagd - hoppas ngn hänger den sedan och stoppar in det andra i skåpen... diskmaskinen tömd och iplockad... alla bänkar avtorkade. En riktigt "vill inte morgon" men det tycks vara så att ngn på nattens timmar tycker om att se till att det finns arbetsuppgifter till mig.

Hur som...

Min tro:
Basic info...
Jag är kristen. Protestant. Lutheran. Präst i svenska kyrkan.

Där tar den lätta delen slut. För tron är inte en sak som ryms i en liten ask och som jag köper färdig i affären och bara kan ställa på hyllan med prydnadssaker. Tron för mig är en livsstil... ett ständigt varande i rymden mellan tro och tvivel.

Det finns mkt frågetecken kring Gud...

Men om jag bara helt kort ska sammanfatta vad jag just idag känner är det viktigaste i tron så är det etiken i Jesu undervisning. Att i mina medsyskon på jorden ständigt se en bit av honom som går före, och en bit av mig själv. För vi speglas i dem vi möter genom att vi har samma ursrpung i samma Gud och Fader - för det tror jag...
Kanske lite våghalsigt att säga det - men jag tror att vi alla är sprungna ur samma rot. Och jag hoppas att vi alla en dag kommer till samma mål. Och kvar blir då under vår livsresa att göra det bästa vi kan för att leva i harmoni med varandra och oss själva och den skapelse vi lever i.

Grunden för allt...
älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och hela ditt förstånd och din nästa så som dig själv... gör mot andra det du vill att de ska göra emot dig.

Vet inte om ni blir ngt klokare på min tro - och kanske jag får återkomma till denna frågan. Nu är det hög tid för frukost och sedan iväg till dagens jobb som slutar ikväll någon gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för kloka tankar!