lördag 2 oktober 2010

Kritisk GBP uppdatering

Efter att ha fått remiss-svar att jag fortfarande är fet och därför inte kan få en hudplastik kommer här några ytterst irriterade tankar om livet efter GBP.

Hälsovinsten är enorm.
Givetvis!
Har ju iaf minskat 66kg så det är ju självklart att hälsan är bättre.

Det som är rena problem är tilltagande yrsel... sockerkänslighet... kropps- känseluppfattning och akuta toabehov...

I huvudet fungerar det inte alls. Där väger jag fortfarande som mest och är fulast o fetast på denna jord. Självkänslan är i skosulenivå o det känns som om en stor del ligger just i all denna hud jag bär runt på och som jag vill ha bort. För om jag ska ha kläder som fungerar på ena kroppsdelen så passar det inte i den andra änden. All denna hud som ska vikas in i kläderna, den får inte plats! Provar kläder i affären... misslyckas o går ut. Deppar, o fundrar ibland på om jag kan ta till saxen på egen hand. Bara få bort allt flärpande.

Så vad talar vi om för vikt?
Vad är det jag har åstadkommit och vad kan jag förvänta mig att gå ner mera? Läkarna vill ha ner mig en bit under 80 för att tänka på en hudplastik. De som gjorde GBP-open är förvånade att jag gått ner som jag gjort. De hade trott det skulle stanna på ca -40kg. Visst har jag 13kg medicinsk övervikt tills jag är "normalviktig". Men ibland tycker jag att man ska se på vad utgångsvikten var o det faktum att jag nu väger mindre än jag gjorde i 8:e klass!

Dagens mått - den nakna sanningen - när jag började för två år sedan räckte inte måttbandet till men... så här ser det ut nu nästan 2år post-op (obs mätt själv så det är väl inte helt hundra rätt på millimetern):
Midja 95cm
Stuss 108cm
Byst 99cm över och 85cm under
Överarm 42cm varav ca 15cm är lös hud
Lår 65cm varav ca 19cm är lös hud
Nyckelben till bröstvårtan 29,5cm "häng"
Bröst"flerpen" - ja - det som är bröstet är från "bröstrot till bröstopp" en 14cm hängande flik enligt mig.
Huden under armarna ca 10cm lös hud.
Magen ca 23 cm enligt mig även om läkaren mätte "bara" 16cm
BMI 30.1
YMCA kroppsfetts% är 35%
Enligt BMI kroppsfett% är 40%
Vikt 82.5kg
Längd 165.5 /har minskat även där/.
För att gå ner i vikt bör jag äta 1815kalorier (men jag ska ju inte banta har dietisten sagt) för att behålla vikten 2599kalorier.

Ja, enligt BMI är jag fet.
Ja, jag är inte smal - om man inte jämför med hur jag såg ut innan...

SUCK!
Blir förtvivlad över min kropp o mina tankar kring den - när jag egentligen borde få njuta av den fullt ut. Nu som först är jag "normalare" än vad jag någonsin varit innan...

Inga kommentarer: