tisdag 28 september 2010

Vägskäl-några ord till dig min älskade dotter

Så har ännu ett av livets vägskäl dykt upp.

Var på din skola för samtal igår. Ett positivt möte - en skola som vill vara skola och göra sitt bästa för att ge dig möjligheten att göra sitt bästa. Skolvägen är den samma oavsett om det var Skövde eller Mariestad du går på. Visserligen ngt fler bussar från stationen 2km från oss om du hade gått i Skövde, om jag läst tabellerna rätt. Men nu är det Mariestad o bussen går 7.08 på morgonen o hitintills har det fungerat att jag eller Jonas kör - även om jag (som du vet) är hyperstressad o gärna hade kört halv sju för att hinna dit (5km nedförsbacke o raksträcka). Lärarnas tal om att år två och tre blir värre och att du har långa dagar (ja det blir 9h med bussresan från dörr till dörr som längst) - oroar mig. Det verkar som om de vill att du inte ska bo hemma med mig. Det gör ont!
Mer ont än någon kan ana. Jag vill inte släppa taget än - du är nästan vuxen men ännu ett barn/tonåring... jag vill fortfarande vara med i bilden för att coacha även om du inte tycker att det är till stöd...

Så igår eftermiddag när jag ringer o ska boka tid för dig att tenta av teckenspråket så visar det sig att de har sp med tecken där (Birger Sjöbergs gymnasiet i Vänersborg). Du skulle kunna läsa alla 7stegen, få 700p gratis (för du kan nog alla stegen redan tror ju jag). Du skulle få döva tsp-lärare, det du gillar och har drömt om. Och elevhemmet ligger nära skolan. Ja, det är tsp för hörande och många är kanske nybörjare. Men ändå... De hade erfarenhet, sa de, av dyslexi och såg de eleverna blomstra i sitt tecken. Jag visste inget om detta gymnasium - en mamma kan inte veta allt även om man hade velat. Skulle jag inte sagt det? Skulle du ha förlåtit om det framkom senare att jag hade vetat men inte sagt ngt?

Men samtidigt så trivs du där du är... vänner... fritid...

Ska jag ta beslutet?
Nej- säger du.

Vad råder jag till?
Ja hur ska jag veta...
sitter med mina + och - sidor, som jag gjort så många gånger i mitt eget liv. Jag ger dig mina tankar här... går in i duschen innan jag kör dig till skolan...
Hoppas att du läser dem... och hoppas att du ngn stans inom dig vet att jag älskar dig så enormt mkt.

+ -sidan för byte
Tecken på schemat
Döva lärare
Kskp om dyslexi
Dövskola på orten
Närmre skolan

+ -sidan för att stanna i Mariestad
Kommit in bland kompisarna
Bra lärarstöd
Kskp om dyslexi
Scouterna som finns i Väring
´
- -sidan för byte
Inte veta hur skolan/boendet är
Ännu en flytt
Nya vänner/omstart
Scouter/ vet inte om det finns eller hur den kåren är
Klara allt själv (mat, tvätt, räkningar, städning)
Mindre resor till pappa o mamma (...o kompisar)
Ännu kärvare med ekonomin

- -sidan för att stanna i Mariestad
Bussresorna
Upplevelsen av sin hemmiljö

Inga kommentarer: