fredag 3 september 2010

Inte farligt!

Det är definitivt ingen fara att gå på mammografi om man ser till själva undersökningen. Fick först lite info samt svara på frågor bland annat om preventivmedel med hormoner i samt om jag gjort en bystoperation mm. Sedan fick jag klä av mig på överkroppen o lyfta armarna medan sköterskan tittade vände o vred på de stackars flikarna. Sedan till kläm o press apparaten. Det enda som gjorde "lite" ont var sträckningen i nacken när man skulle vrida huvudet. I bröstet kändes ingenting. 4 bilder togs och jag fick efter direktiv stå på olika sätt i kläm o press grejjen. Fick beröm för att jag var avslappnad (syntes på bröstmuskeln på bilden) :)

Nu är det nog det värsta. Om två-tre veckor dyker ett brev upp. Det kan vara helt ok, det kan vara att de vill komplettera bilder med ultraljud o annat för att det var första gången jag var där och det kan vara det som alla vi kvinnor tänker på innan brevet dimper ner. Men förhoppningsvis behöver jag inte dit på 2år och under tiden ska jag klämma och känna en gång i månaden (en liten laminerad lapp med hem som ska hänga i duschen).

Men hörru du du!

Det var inte farligt!

Inga kommentarer: