lördag 1 november 2008

Resan är nu påbörjad!

Så var jag då i Stockholm igår.
Dagen inramades av kyla, väta och ett par överförfriskade herrars uppvaktning.

De var fantastiskt trevliga på Vitakliniken på Sofiahemmet.
Jag var förberedd på hån och annat, men inte alls.
Lungt och sakligt gick vi igenom förberedelserna... positivt om jag minskade 4-5kg till.
Dr räknade från oktobers toppnotering och då är det -7,5kg idag.

Matordning gicks igenom och det kommer att bli tufft.
Bland annat får man inte dricka till maten utan ska dricka före eller 20minuter efter.

1 av 1000 riskerar att inte klarar livhanken.
SOS studien visar att efter 15år har de som opererats bättre överlevnad än de andra o-opererade.
Jag riskerar för tidig död redan nu genom vikten.

Planerat titthålsop, men väl inne i magen kan de vara tvunga att ändra metod.
Planerat 3-4dagar där.
Ska vara uppe på benen redan samma dag.

Är nu vedervärdigt sugen på att äta mat.
Har lite svårt att se 18dagar till utan mat och sedan 2 veckor flytande + 2 veckor puré.
Men det ska väl gå...
...jag vill må bra.

Några patienter hade blivit av med sin psoriasis efter op. Hellre op än cellgiftsbehandling som det varit tal om.

Nervigt och många tankar...

Sammanfattning om matlivet efter op:
Vecka 1 & 2
Flytande kost: 2,5liter/dygn
1000kcal.

Ät långsamt!
Magsäcken rymmer 20-30ml.
Ta hjälp av liten sked eller sugrör.
Magen tömmer sig i tarmen på ca 20min (snabbare vid ex vatten)

Ta gärna fortimel, nutrilett, modifast, naturdiet som hjälp för att komma upp i kalorimängd.
All dryck och soppor räknas in i mängden.
Gärna varma matiga soppor.
Endast Brämhults juicer om man väljer juice.
Mjölk begränsas eller byt ut till låglaktos.
Sockerfri dryck för att undvika dumping.
Matlagnigsgrädde, en msk i soppan, + en äggula för att komma upp i kaloriantalet.
Buljong kan hjälpa mot illamående.

Vecka 3 & 4
Purékost
Ätes utan dryck till.
Vätskeintag 1,5liter/dygn.

Barnmatsburkar 8 månaders.
Om tugga väl så går fiskbullar och kalvsylta.
Fiskgratäng utan bitar går också.
Hemlagad mat kan mixas.
Kött, fågel, fisk i alla måltider.
Små portioner 5-6ggr/dag.
Vatten före måltid, INTE till måltid.

Resten av livet
Tugga! Tugga! Tugga!
Multivitamin, Calcipos/Dvit och Triobee + järn
Proteinrikt och varierat.

Frukost, lunch, middag
Två mellis: Knäckemacka eller frukt.
Stressa inte vid måltiderna 30-45minuter/måltid.
Mejeriprodukter: rekommenderat mellanprodukt; ej lättvarianten.
Proteinet viktigast i måltiden; kött, fisk, kyckling, ägg.

Svårätet; mixa eller extremtuggas!
(Broccolistam, rå vitkål, rabarber, citrusfrukter, sparris, ananas, torkad frukt, majs, ärtor, hårda gröna äpplen, vitt bröd, pasta, chips, tacoskal, popcorn, nötter, mandel, kärnor, skal, segt nötkött)

2 kommentarer:

Lena sa...

lycka till, kolla vad jag gor

Annika sa...

Efter bebisen i magen har tittat ut är det min tur ;) Har fått ställa in operationen två gånger, sommaren 09 då jag ringde Norrtälje o berättade att jag var gravid o inte kunde infinna mig där på operationsdagen pga det. Även sommaren 2010 då jag fått veta att vi väntade Jonathan. Nu hann jag inte ens ringa...! Men ja... efter denna så är det dags. Nu ska det göras!
Helt otroligt hur bra du lyckats också! Både jag och Conny sitter här och bara tittar... det är svårt att tänka sig, absolut. Men du har gjort ett grymt jobb! Grattis! :)

Kram Annika
http://nilssonpettersson.blogg.se