tisdag 21 juni 2011

Det finns många...

...rit de passage - åldrar i mina barns liv.

En del är de samma som för resten av samhället - men en del är sådana som jag själv lagt på minnet. Kanske är det för att barnen börjar bli stora och jag inser att mitt barnalstrande är slut som dessa känslor pockar på uppmärksamhet.

(Ja, det ska erkännas att en tanke på barn fanns där när jag träffade J fast han ansåg att det räckte med E)

Den första passagen var när Knut-Hedvig & Hubert-Hilda blev just Hedvig och Emy.

Deras dop den 9juli 1994 och den 9november 1996 i Mikaelskyrkan i Ryd.

En rit de passage som lämnades tidigt på båda barnen var blöjorna. Hedvig var 2år och 3månader när hon var torr både dag och natt. Emy var torr dagtid i samma ålder och någon månad äldre för natten.

En annan var när de blev för gamla för inlämning på IKEA´s lekhörna medans Stefan och jag handlade. Den sorg som var i ögonen då var hjärtknipande.
Sedan var det hopphörnan på Mc Donalds... och vem minns inte Emys sista "gratisbarnglass" på IKEA (denna även fotograferad).

Deras frekventa begravningsbesök :(

Hedvigs konfa på Göransborg - hennes avslutning i 9:an... och om några veckor Emys konfa i Stockholm.

Det gör ont i mig att se att mina småbäbisar nu är vuxna kvinnor.

Jag tror att jag lärt dem vad jag kan. Jag VET att de skulle klara sig själva idag om jag inte fanns. Jag vet att de är underbara fina empatiska medmänniskor även om de kan vara gulliganer här hemma och få fönsterrutorna att skallra.

Hönsmamman har snart gjort sitt ;) och kycklingarna är färdiga för livet... men... för mig är HEDVIG & EMY alltid mina bäbisar och jag älskar er så enormt mycket.

En mors kärlek är för alltid - även när skyarna är regntunga

Inga kommentarer: