onsdag 30 juni 2010

Hat!

Ja, ibland använder jag ord som hat...

Det är inte lätt att begripa alla dessa regler som gäller när man ska flytta och har ett barn som ska börja gymnasieskolan. När jag sökte jobbet så kollade jag direkt med skolan. Fick då tre alternativ.
1. Skriva mig före den 25juni och låta henne söka som alla andra.
Resultat: Detta går inte för jag bor inte där än. Dessutom hade de XX i antagningspoäng och det skulle inte fungera då H har X i poäng.

2. Skriva mig den 1augusti och se om det fanns platser över.
Resultat: Går inte då utbildningen är full och det är 30 i reserv.

3. "Ljuga" och vara skriven här tills hon börjat skolan här och sedan skulle de vara skyldiga att ge henne en plats. Låter bra tänkte jag... tills jag idag får veta att "skyldig ge henne en plats" inte avsåg det gymnsium i Skövde som jag talat med. Att bereda henne en plats innebär att de kan ge henne en plats i en annan kommun som de har samarbetsavtal med.
Resultat: Ringer upp H och frågar om Skara eller Mariestad är ett alternativ. Hon blir förtvivlad eftersom de "lovat" och jag "lovat" Västerhöjdsgymnasiet i Skövde. Men hur skulle jag veta efter mailkontakt och ett samtal - där inget nämnts om detta - att detta är deras system o regler.

Så nu är jag på + - 0 igen och mår skit över detta.

Så reslutatet blir att jag får skriva oss där nu, för ljuga om folkbokföringsort existerar inte (det gick inte bara att skriva H här vilket de förespeglat mig). Det finns 13 platser i Skara och 14 i Mariestad... o Mariestad är väl bäst bussar som jag ser det. Men motivera H till att det är lika bra. Samtidigt vet jag att hon vill bo i Lund men där krävs XXXpoäng och eftersom hon inte får vara skriven hos annan än vårdnadshavaren så fungerar det inte att skriva henne där.

Moment 22 och jag känner det som att jag klyvs på mitten.


Men i allt så finns ljusglimtar. Fick rolig tänkvärd present av arbetskamraterna (vattenkanna, hink, kultivator, sekatör, spade, bok, ljus, falska prästkrageblommor och bondbönor + en vattenspruta). Nu på kvällen fika med Sven-Olof och Kerstin. Fick en åsna av S-O, en som Eva Spångberg gjort.

Inga kommentarer: