måndag 25 maj 2009

Läger är livet = livet är konfa-läger!

Maria, Lena och Anneli...våra underbara pedagoger!

Onsdagen den 20maj gav vi oss iväg i jakten på Förintelsens spår i Södra Sverige och Köpenhamn. Lite nervöst var det nog då vi inte visste så mycket om bussbolaget som skulle köra och dessutom hade konfirmanderna inte en aning om vad det var för personer bakom de namn de fått på de andra ledarna, pedagoger från Malmö –Lund området. Men resan gick över förväntningarna och schemat var späckat med program och planerad fritid.

På onsdagen besökte vi synagogan i Malmö och fick en inblick i den judiska religionen, traditionen och vad kriget innebar för den judiska församlingen i Malmö. Efter det for vi in till Lund där vi, bredvid domkyrkan, satt och åt vår medhavda lunch. Visningen av domkyrkan var intressant och lärde oss en del om kyrkans ursprung och arkitektur. Där mötte också våra pedagoger upp och så var vi redo att åka till Köpenhamn och hotell CabInn. Efter att väskor ställts in på rummen så begav vi oss på matjakt. Inte det lättaste med två vegetarianer, två nötallergiker och en magopererad präst… hur som… vi landade på RizRaz där vi fick god mat (förutom de som valde fel och tyckte att det smakade pyton). Kvällsandakt i lobbyn och sedan obligatorisk lägergodnattkram.

På torsdagen var det ”helligdag” i Danmark. Kulturen där är lite mer gammaldags än vår och de flesta affärer förväntades vara stängda, därför fick vi lägga om schemat lite. Först besökte vi Frihedsmuseet där vi fick en guidning, på engelska, och en inblick i den Danska motståndsrörelsen under ockupationsåren. Det var mycket intressant och gripande. Främst de brev som fanns bevarade från de som blivit avrättade. Vi såg givetvis också den lille havsfruen! Efter det for vi iväg till Bakken där vi förlustade oss resten av dagen. Middagen åt vi på Bakken och till allas glädje fanns det pizza. Kvällsandakt i bussen på vägen hem till hotellet.

På fredagen skulle vi ha sett Thorvaldsens Jesusstaty… efter en lång vandring hamnade vi framför Marmorkyrkan vid Amalienborg, den var stängd… dessutom kom prÄllan på att Jesus statyn står i Vår Frue kirken… vilket inte är samma sak som Marmorkyrkan (ibland är präster mer än lovligt röriga). Vi gav upp och fick en stärkande promenad tillbaka till shoppingdagen på Ströget. Vid lunch knödde vi oss in på en miniminirestaurang Samos… men det gick bra. Middagen åt vi på den lite finare restaurangen Peder Oxe där vi fick lära oss att vissa tycker att mediumstektkött är rare och att man egentligen borde ha beställt welldone istället. På kvällsandakten fick vi i alla fall höra berättelsen om Thorvaldsens Jesus.

På lördagmorgonen var det packning och iväg mot Sverige. Kändes lite deppigt att lämna Danmark… Väl i Sverige checkade vi in på hotell Ibiz i Lund. Sedan for vi till MAX och åt hamburgare och sjöng för Nathalie som blev 15år. Sedan var det dags för konfa-dop i Dalby kyrka. Det blev en fin gudstjänst och en häftig upplevelse för några som aldrig förut sett ett dop av en ungdom. Efter det for vi in till Lund och gick på Kulturens utställning om kriget. Därefter mat på Thai för nästan hela gruppen, utom tre som fick Falafel istället. Efter maten var prÄllan elak och sa att det skulle bli konfirmationsförhör redan samma kväll… På kvällen gick vi på bio och såg The Reader som tar upp problematiken att kunna förlåta den som varit med som fångvaktare vid ett koncentrationsläger. Väl på hotellet genomfördes förhör och samtliga i gruppen klarade sig.
prÄllan & Lena

När vi kom ut till bussen på söndagsmorgonen fick vi en trist överraskning. Det hade varit inbrott i bussen och en ruta var sönderslagen. Det blev taxi till Petersgården där vi skulle gå i mässan. På mässan sjöng vi för Nathalie och en annan tjej som fyllt år under den gångna veckan. Efter gudstjänsten for vi till Malmöhusslott och såg på deras utställning Makt och människor. Sedan var det att krama farväl till våra pedagoger och sätta vår färd mot Åsa igen. Vi stannade längs vägen vid Glumslövsbackar där vi gick på Burger King. Väl hemma blev det kram och hej då…

Tack alla underbara konfisar för ett härligt läger!
Tack Izabella som var ungdomsledare.
Tack Lena, Anneli och Maria våra pedagoger.

Och tack till Magnus på Travelliker för att du var så bussig!