måndag 30 mars 2009

Blandade tankar från veckan som gått...

Det har varit en intensiv vecka som gått till ända... och idag påbörjas en ny.
Förra veckan innehöll jobb och hustitt, praktiskt arbete och mycket tankar.

Lund besök:
På fredagen begav EmL (fd EmC) oss till Lund för att besöka C, J & V. Jag hämtade upp EmL efter en begravning och vi puttrade iväg. Stannade på Center Syd där vi shoppade. EmL "tvingade" mig till diverse klädprovningar och jag kom faktiskt ut med en klänning och en tjockare blus. Vi åt en vedervärdig sallad så jag kan inte rekommendera salladscaféet där... vatten och lite smaklöst bulgur, minimalt med grönsaker och knappt ½kycklingfilé. Sedan for vi till hotellet som var det skitigaste jag någonsin sett... så äckligt att det inte gick att bo där. Vi tvingades ta vår tillflykt till Ibis istället och vi bokade om så att lördagnatten skulle bli inne i stan. Efter flykten till Ibis for vi till C, där vi satt och pratade i flera timmar. V sov när vi kom... Jag drack en knapp deciliter vin som C hade kvar... vi delade på det sista så att säga... Vi landade sedan på bishops arms för en apelsinjuice innan det var dags för sängen. Tänkte vi skulle spana på grabs men det fanns inget att spana på. Jag tror inte att det är rätt väg att träffa ngn på krogen... det kändes inte som min arena.

På lördagen smaskade vi i oss frukost och gick sedan på stan + att vi checkade in på Lilla Hotellet. Vi var inne på Arken som var underbemmanat. En stackars tjej som inte kunde svara på "specialfrågor" om skjortor mm. Köpte Ann Heberleins bok och lite annat... Vi gick sedan på stan länge! Vid lunch tänkte vi ta en grovmacka... fanns inte att uppbringa någonstans. Hur svårt kan det vara med ett rågbröd, lite ägg och några räkor? Vittbröd fanns! Majonäsindränktaröror på grovbröd fanns! Till sist i saluhallen fick jag en leverpastejsmacka där jag fick peta bort majonäsen. Ringde till C som var på sjukhuset med J. De tappade honom på 2½liter vätska från buken. Fortsatte shoppa och fick tag i en minikånk och en fin plånbok. Åt middag (igen) på thairestaurangen (åt där på fredagen också men då var vi så stressade att vi inte fick i oss all mat). Gick till hotellet och bytte om. Fick tag i C och åkte ut till henne och V. Vi hade nyckel så att vi kunde förbereda lite kvällsmatsfika. Satt i timmar och pratade, skrattade, var allvarliga...
Sedan landade EmL och jag på Bishops arms igen för en grapefruktjuice och sedan gick vi till Old Bull där vi träffade M och M och T. Tog en ananasjuice där. Ställde om klockan till sommartid och gick och lade oss.

På söndagen åt vi en god frukost på Lilla Hotellet innan vi packade oss iväg till domkyrkan för att gå i Högmässan. Det var Anna som predikade och det var en mkt bra predikan! Kyrkkaffe och sedan ringde vi C. Åkte till hospice. J:s pappa och C:s pappa var där tillsammans med C och V. Vi gick in till J som nu ligger för döden. Jag är så oändligt tacksam att Hedvig och jag fick träffa honom för en vecka sedan och att han då talade om för mig att han ville att EmL skulle hålla hans begravning (de har musiken tillsammans). Nu fick jag hålla honom i ena handen och EmL höll i den andra. J tog kraft till att fråga EmL om hon ville hålla hans begravning. Så fint att få vara med om detta... Det var ro i sorgen, det var stillhet. J höll min och EmL:s hand och jag kan bara säga att det var en kraft i det mötet och i det handhållandet. Jag hälsade till honom från Hedvig och Emy och han tog av sin ork att säga hälsa tillbaka. J sov från och till och han sa flera gånger att han är så trött. J:s mamma kom... kände inte igen mig/oss... När vi gick så sa jag "hej då" till J och han tittade in i mina ögon... han sa något men jag minns det inte... jag minns bara känslan av blickens djup som sa så mycket. Det är svårt att säga "hej då" till en vän... Döden i sig är inte farlig... bara så orättvis!

Efteråt for vi med C och V till MC Donalds. Skulle ta en kycklingwrap, men kunde bara ta två små tuggor... vedervärdigt! Blev smoothie i bilen istället. Åkte med C och V hem. Satt och pratade en stund, skratt och allvar blandat.
Sedan for vi hemåt.

Jag är så enormt tacksam att jag fått lära känna en liten del av J. Det gör så ont att nu bara vänta på beskedet om att han "gått hem"... Men min sorg och smärta är inte ens en miljontedel av den smärta som C upplever. Jag önskar att jag hade magiska krafter så att jag kunde "göra allt bra och ta väck all smärta och sorg". För C och V är värda något bättre. Det är så orättvist att man ska förlora sin förälder när man bara är 3½år gammal...

C, om du läser detta så minns att EmL, du och jag är de tre musketöserna. Vi finns här!

Så idag måndag morgon. Topsy lämnad till klippning, vilken hade flyttat. Hon hade inte fått tag i mig per telefon så hon kom o hämtade mig. Topsy kräktes i bilen... ska åka tillbaka och hämta henne alldelse strax och sedan ska jag till jobbet.

Inget nytt på viktfronten...

1 kommentar:

Jaana sa...

Vad jobbigt att följa en väns väg till döden men som du säger en gåva att få vara med. Det är ju alltid värst för de som är kvar som skall leva utan den människan. Det blir såå tomt och så svårt att förstå även om man har varit förberedd. Hur gick det med ditt hus? Skall det säljas? sköt nu om dig och ha det så bra det går. Njut av våren och värmen den ger kraft. Kramar